MIKÄ?

KILO työhyvinvointia on opettajien työhyvinvointiin keskittyvä kehittämis- ja tutkimushanke, joka toteutetaan Espoossa lukuvuosien 2022–2023 ja 2023–2024 aikana. Hanke on Kilon koulun opettajakunnan johtama ja koordinoima. Sen rahoittajina toimivat OAJ:n Työhyvinvointirahasto, Espoon kaupungin suomenkielisen perusopetuksen yksikkö ja Kilon koulu. Hankkeen muita yhteistyötahoja ovat Jyväskylän yliopisto (TESSI-hanke ja EduRESCUE-hanke) sekä Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut (HY+).

MITÄ?

Hankkeessa pyritään nostamaan esiin niitä tekijöitä, jotka opettajat itse kokevat kuormittavina työssään. Tavoitteena on löytää keinoja opettajien työssä jaksamisen ja työstä palautumisen tukemiseen. Lisäksi tavoitteena on kehittää löydettyjen keinojen pohjalta yleisempi malli (KILO-malli), jota myös muut koulut voisivat hyödyntää.

Hankkeessa opettajien työhyvinvointia rakennetaan 1) hyvinvointivalmentajien, 2) kehittäjäopettajien sekä 3) kollegoiden ja rehtoreiden tuella. Hankekoulujen opettajiston työhyvinvointia myös seurataan säännöllisesti kyselyiden avulla. Kyselyillä kartoitetaan muun muassa koetun stressin, kuormittuneisuuden ja työn imun tasoa lukuvuoden eri vaiheissa. Lisäksi kyselyillä saadaan tietoa opettajien käyttämistä coping-keinoista sekä heidän tuen tarpeistaan.

MISSÄ?

Ensimmäinen hankevuosi toteutettiin Kilon koulussa Espoossa. Lukuvuonna 2023–2024 hanke laajenee koskemaan muitakin Espoon peruskouluja. Tuolloin KILO-mallia pilotoidaan kahdessa koulussa ja muille Espoon kouluille tarjotaan opettajan työhyvinvointiin liittyvää koulutusta ja materiaalia.

Hankkeen etenemisestä kerrotaan tällä sivustolla, jossa esitellään muun muassa opettajan työhyvinvointiin liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä jaetaan kehitettyä työhyvinvoinnin tukimateriaalia.

Kilon koulun oma malli

KILO-malli on Kilon koulun työyhteisön kehittämä toimintamalli, jossa opettajien tukena ovat koulun kehittäjäopettajat ja rehtorit sekä hyvinvointivalmentajina toimivat organisaatiopsykologit.

Lue lisää siitä, miten KILO-malli-hanke sai alkunsa:

Hyvinvointiin etsitään ratkaisua koko koulun opettajakunnan voimin (Espoon kaupungin viestintä)

Kilossa kehitetään uutta työhyvinvoinnin mallia (Opettaja-lehti)

Kuvassa Kilon koulun rehtori Tero Turunen (vasemmalla) sekä KILO-malli-hankkeen kehittäjä-opettajat Marja Hapuoja (keskellä) ja Miia Kaasinen (oikealla). (Kuva: Tero Turunen)

KILO-mallissa opettajien työhyvinvointia tuetaan tarkastelemalla koulun rakenteita ja toimintatapoja, vahvistamalla opettajien coping-keinoja sekä tukemalla luokkahuonevuorovaikutusta

KILO-malli 2022-2023

Hankkeessa opettajien hyvinvointia on lähdetty rakentamaan sekä työyhteisön voimin että asiantuntijoiden avulla. Kilon koulun opettajisto on saanut lukuvuoden 2022–2023 ajan työpsykologien pitämää hyvinvointivalmennusta. Syksyllä 2023 kehittäjäopettajat ja kouluttajat kokoavat valmennuksesta saadut opit ja harjoitteet työhyvinvoinnin pankiksi muiden koulujen hyödynnettäväksi.

Hyvinvointivalmentajien lisäksi opettajien tukena ovat olleet myös hankkeen kehittäjäopettajat, jotka ovat kouluttaneet opettajia sekä jalkautuneet heidän avukseen luokkiin. KILO-mallissa opettajakollegoiden ja johdon tuki nähdään tärkeänä osana työhyvinvoinnin tukemista. Siksi pyrkimyksenä on ollut myös yhteistyön ja yhteisöllisyyden vahvistaminen koulussamme.

  • Konsultoimme asiantuntijoita
    Haemme apua tutkimus- ja kehittämistyöhön eri alojen asiantuntijoilta. Lähimpinä yhteistyökumppaneina toimivat hyvinvointikouluttajat (työpsykologit) sekä opettamisen ja oppimisen / opettajan työhyvinvoinnin tutkijat Jyväskylän yliopistolta.

  • Innovoimme ja kokeilemme rohkeasti uutta
    Tarkastelemme koulumme toimintaa ja rakenteita avoimin mielin ja uteliaina. Haastamme itseämme kokeilemaan uusia toimintatapoja.

  • Lujitamme jo toimivia käytänteitä
    Kirjaamme opettajien tukikorteiksi ylös ne toimintatavat, jotka koemme hyödyllisiksi. Näin jokainen koulussamme toimiva opettaja tietää, millaista apua hänellä on mahdollisuus saada.

  • Otamme vastaan ohjausta

    Kun on uupunut, voi toisen henkilön apukin tuntua lisärasitteelta. Muutos vaatii kuitenkin omien tuttujen toimintatapojen haastamista ja uuden kokeilua. Olemme työyhteisönä päättäneet ottaa vastaan apua ja ohjausta. Meillä ei tarvitse selviytyä yksin!

KILO-malli 2023-2024

Lukuvuonna 2023-2024 ensimmäisenä hankevuonna kokeiltuja toimia pilotoidaan kahdessa Espoon koulussa, Perkkaan koulussa ja Rastaalan koulussa. Perkkaalla keskitymme YS-ajalla annettavaan työhyvinvointi-koulutukseen. Testaamme opettajien kanssa muun muassa hankkeessa hyvinvointivalmentajina toimivien työpsykologien tuottamaa työ-hyvinvoinnin pankin -materiaalia. Rastaalassa taas pilotoidaan hyvinvointikoulutuksen lisäksi myös hyvinvointiopettajan toimenkuvaa.

Hankevuoden tavoitteena on tuottaa työhyvinvointiin liittyvää materiaalia, jota koulut voisivat hyödyntää itsenäisesti. Lisäksi tavoitteena on kuvata Kilon koulussa tehtyjä opettajan työhyvinvoinnin tukitoimia niin, että koulut voisivat ottaa myös näitä keinoja käyttöön kuhunkin toimipisteeseen soveltuvalla tavalla ja laajuudella. Toinen hankevuosi tuottaa myös lisää tietoa opettajantyön kuormittuvuustekijöistä.

Tukevaa puhetta työhyvinvoinnista

Maaliskuussa 2023 vierailimme Tukevaa puhetta -podcastissa keskustelemassa opettajien työhyvinvoinnista, opettaja-oppilas-vuorovaikutussuhteesta sekä KILO-malli -hankkeestamme.