Hyvinvoiva aikuinen kasvattaa hyvinvoivia lapsia

Espoolainen Rastaalan koulu toimii lukuvuoden 2022–2023 KILO työhyvinvointia -hankkeen pilottikouluna. Koulussamme tuetaankin nyt sekä aikuisten että lasten hyvinvointia systemaattisesti. Opettajat saavat koulutusta oman työhyvinvoinnin johtamiseen ja myönteisen vuorovaikutusilmapiirin rakentamiseen liittyen sekä myös hyvinvointiopettajan lisätukea arjessa sitä tarvitessaan. Oppilailla on muutama hyvinvointitunti kuukaudessa, jolloin muun muassa harjoitellaan omaa hyvinvointia tukevia taitoja. Uskomme, että hyvää huomaamalla, kiitollisuutta näkemällä, tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoittelemalla sekä merkityksellisyyttä etsimällä vahvistetaan jokaisen resilienssiä ja oman elämän hallintaa.

Rastaalan koulu on yksi Espoon suuremmista alakouluista. Olemme porukkana hyvin moninainen. Mukaan mahtuu eri kansalaisuuksia, kieliä, uskontoja, kulttuureja ja tapoja oppia. Rastaalaa onkin luonnehdittu läpileikkaukseksi espoolaisuudesta.

Olemme koulussamme jo pitkään miettineet, kuinka oppilaat ja aikuiset voisivat paremmin ja kokisivat todellista hyvinvointia. Liian usein koulun arjessa sammutamme tulipaloja ja puutumme haasteisiin. Halusimme kääntää tämän kehityskulun ja panostaa hyvinvointiopetukseen ja ennakointiin. Uskomme vilpittömästi, että hyvinvointitaidot ovat kaikkien opittavissa olevia taitoja ja siksi niitä on tärkeä harjoitella koulun oppilaiden ja toki aikuistenkin kanssa.

Koulumme Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä osallistui muutamia vuosia sitten Opetushallituksen ja Positive Educationin järjestämään vuoden mittaiseen koulutukseen, jonka aikana rakensimme kouluumme oman hyvinvointiopetussuunnitelman - Rastaalan koulun hyvinvoinnin vuodenajat. Vuoden neljänä pääteemana ja otsikoina suunnitelmassa ovat yhdessä, iloiten, ratkaisten ja arvostaen. Hyvinvoinnin vuodenajat sisältävät kukin useita opeteltavia taitoja Martin Seligmanin PERMA+H -hyvinvointiteoriasta. Lisäksi teemojen rinnalla kulkee koko vuoden otsikko rauhoittuen, jonka sisältöinä ovat tietoisuustaidot; keskittyminen, pysähtyminen ja rauhoittuminen.

Hyvinvointiopetussuunnitelmamme kulmakivenä on motto "Hyvinvoiva aikuinen kasvattaa hyvinvoivia lapsia". Tästä syystä on upeaa, että tänä lukuvuotena saamme olla pilottikouluna Kilo-mallille. Osa YS-ajasta käytetään hyvinvointiasioihin.  Seuraamme opettajien hyvinvointia säännöllisten kyselyiden avulla sekä teemme konkreettisia toimenpiteitä kyselyiden tulosten pohjalta. Itse toimin yhden päivän viikossa pilotoinnin hanketyöntekijänä, niin sanottuna hyvinvointiopettajana.

Olen innoissani, että koulumme ja työyhteisömme haluaa panostaa hyvinvointiin. Itse näen, että akateemisten taitojen lisäksi on tärkeää valmistaa lapsia tulevaisuutta varten hyvinvointitaidoilla. Kenties tulevaisuudessa koneet tekevät paljon ja tämän päivän alakoululaiset tulevat tulevaisuudessa olemaan ammateissa, joista emme vielä tiedäkään. Myötätunto, empatia, rakkaus ja läsnäoleva kohtaaminen tulevat olemaan silloinkin merkityksellisiä taitoja!

Iloa ja valoa pimeyteen,

Piialiina

Rastaalan koulun viisi vinkkiä opettajien työhyvinvoinnin tukemiseen:
1. Opettaja voi käyttää osan oppitunnista palautumiseen yhdessä oppilaiden kanssa. Minuutin hengitysharjoitus oppitunnin alussa rauhoittaa ja rentouttaa tehokkaasti kaikkia.
2. Opettajainhuoneeseen voi nimetä alueen (sohvan, pöydän), jossa ei puhuta työasioita välituntisin.
3. Päättäkää yhdessä jokaiselle kuukaudelle hyvinvointiin liittyvä teema. Näin hyvinvointi nousee näkyväksi ja siihen on helpompi panostaa.
4. Kysykää opettajilta, mikä heitä kuormittaa. Pohtikaa sen jälkeen yhdessä, miten näitä kuormittavuustekijöitä voisi purkaa.
5. Positiivinen palaute ja kannustus auttavat jaksamaan. Niissä ei kannata säästellä!

Edellinen
Edellinen

Ota askel kohti lomaa jo nyt!

Seuraava
Seuraava

Onko työpäivän aikana mahdollista palautua?